Etický kodex dárcovství a fundraisingu Nadace rodiny Vlčkových

Nadace rodiny Vlčkových se hlásí k Etickému kodexu fundraisingu, který je výsledkem diskuse členů Klubu profesionálních fundraiserů a členů Koalice za snadné dárcovství a představuje veřejný závazek. 

Nadace rodiny Vlčkových se rozhodla ctít veškerá jeho ustanovení a přispívat tak ke kultivaci prostředí profesionální filantropie v České republice. 

  • Získané dary využíváme v souladu s naším posláním a s vůlí dárce, ať je vyjádřená písemně nebo ústně. Pokud víme, že bychom dar takto nedokázali využít, odmítneme ho. 
  • O všech přijatých darech informujeme otevřeně, pravdivě a úplně. 
  • Odpovídáme za to, od koho přijímáme prostředky a řídíme se přitom zásadami, které zveřejňujeme. 
  • Přijaté dary využíváme účelně, hospodárně a v souladu s platnou legislativou. 
  • Využíváme nástroje transparentnosti, především zveřejňujeme stanovy (statut, zřizovací listinu) výroční zprávu, finanční závěrku, audit hospodaření atp. 
  • Ručíme za to, že se získanými údaji o dárcích bude nakládáno diskrétně a bezpečně v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů. 
  • Ručíme za to, že osoby pověřené, aby naším jménem jednaly s dárci a získávaly jejich zájem a podporu, budou dodržovat etický kodex fundraisera. 
  • Veškerá komunikace s dárcem je otevřená, pravdivá a úplná. 
  • Respektujeme dárce i jeho odmítnutí, nezneužijeme slabosti dárce, citově nevydíráme a nevyvíjíme nátlak. 
  • Přijmeme pouze takový dar, jehož zamýšlené využití je v souladu s posláním organizace a s etickými pravidly organizace. 
  • Z hlediska etického kodexu jednáme tak, abychom neohrozili organizaci, její dobré jméno a abychom nepoškodili jiné organizace. 
  • Poděkujeme vždy, včas a adekvátní formou. 
  • Chráníme důstojnost, bezpečí a práva lidí, pro které organizace vykonává svou činnost. 
  • Fundraiser se vzdělává v oboru a usiluje o kultivaci profese.

 

Dary, dárci, obdarovaný, přípustné dary, daňové zvýhodnění

Dar nebo jeho příslib je poskytován bez protiplnění. Nelze zaměňovat poskytnutý dar s úhradou za provedenou reklamu či propagaci. Nesprávné je také označení „sponzorování“, „sponzorský dar“. 

Dárce bezplatně přenechává dar obdarovanému a ten dar přijímá. Dar má povahu finančního nebo věcného plnění. Dárce má možnost určit, na jakou činnost obdarovaného bude dar vynaložen, může požadovat detailní vyúčtování daru. 

Obdarovaný přijímá dary od právnických a fyzických osob, které jednají v souladu s výše uvedenými etickými zásadami a s platnými zákony.  Přijetím daru se obdarovaný nezavazuje ke zvýhodnění dárce, ani jiných osob, organizací či institucí, které dárce určí. Každý dárce je předem informován o tom, že poskytnutí daru mu nepřinese výhody oproti jiným subjektům. 

Z principu nežádáme a nepřijímáme podporu od jednotlivců a společností, spolupráce, se kterými by mohla ohrozit dosažení cílů nebo poškození dobrého jména Nadace rodiny Vlčkových.

 

Darovací smlouva, potvrzení o daru

Darovací smlouva je smlouva mezi dárcem a obdarovaným uzavřená podle § 2055 a násl. Občanského zákoníku (podepsána oběma stranami). Z podpisu darovací smlouvy mohou vyplývat i závazky pro obdarovaného (vyúčtování aj.). Darovací smlouvu vystavuje obdarovaný v případě účelově vázaného daru a na výslovné vyžádání ze strany dárce (např. jako podklad pro uskutečnění platby). Darovací smlouva nenahrazuje potvrzení o daru. 

Potvrzení o daru a souhrnné potvrzení o daru je potvrzení obdarovaného o přijetí daru (podepsané pouze obdarovaným). 

Dary zaznamenáváme průběžně u každého dárce a na konci roku vystavíme dárci souhrnné potvrzení o daru pro daňové účely, které odešleme v elektronické podobě nejpozději do 31. ledna (resp. 15. února) následujícího roku. Tištěnou verzi potvrzení zasíláme na vyžádání ze strany dárce. 

Daňové zvýhodnění dárců upravuje zákon č. 586/1992 Sb. o daních z příjmu.

Etika práce s partnery a dárci NRV

Při rozhodování o zahájení spolupráce s novým dárcem či firemním partnerem postupuje Nadace rodiny Vlčkových následujícím způsobem. 

Individuálně posuzujeme 3 okruhy otázek – přístup platí pro individuální dárce i firemní partnery. 

  • POSLÁNÍ / HODNOTY / PROGRAMY 

Jaký je vztah dárce/partnera k poslání a hodnotám Nadace.  

Jaký je vztah dárce ke konkrétnímu programu Nadace. 

  • DOBRÉ JMÉNO / ZNAČKA 

Jaký vliv může mít vztah dárce či jeho značky na dobré jméno Nadace. 

Jaký vliv může mít vztah dárce / jeho činnosti / core business na již spolupracující dárce či partnery Nadace. 

  • INTEGRITA LIDÍ 

Jaký může mít dopad spolupráce s dárcem či firemním partnerem na osobní integritu týmu Nadace. 

Posouzení výše uvedených otázek členy managementu Nadace vede k rozhodnutí o zahájení či nezahájení spolupráce s dárcem.